04 Kasım 2009

moon


yalnızlığını sadece kendinle paylaşabilirsin.


Sam'i ilk gördüğümüzde üzerindeki "wake up" tshirtünün derdi sonra anlaşılıyor zaten. Ama yine de beklenenden çok çok daha fazlasını veriyor Moon. Bu yılın District 9 ile en iyi iki filminden biri duruyor karşımızda. Benim gibi sinema "drama ve bilimkurgu"dur diyen biri için iyi bilimkurgu izlemek nasıl heyecan verici birşey anlatmaam.

Sam'i Sam Rockwell canlandırıyor. Filmi dünyay düşen adamın oğlu çekiyor. Ortadaki referanslar Stanley Kubrick, Lynch ve tabi ki Tarkovski. Zaten hangi film Tarkovski göndermesi değil ki.

Moon bir adamın yalnızlıkla verdiği savaş ve kendini kaybetme noktasında bizim ney kime inancağımızı sorglama cesaretini gösterebilen bir film. Türün önemli eserlerinden biri ve Sakallis'le konuştuğumuz gibi 10 yıl sonra sinemaya yeni başlamış zihinlerin"abi 2009 yapımı bir film varmış Moon diye, defterime yazdım bir ara izemeliyim" diyeceği ve tahminen düşündüğü an "gözünün önüne film karelerinin gelmesini sağlayacak bir zamanda" yapacak bunu. Ama bu kadar etkileyici olacak mı o ayrı.

Film uzay, yalnızlık, klonlama, sistemle savaş gibi şeylere değiniyor. Ama asıl derdi "insanoğlunun huzuru ve mutluluğu için" herşeyi yapan büyük firmaların insan hayatını en çok hiçe sayan varlıklar olduğu ve bir insan olarak ele aldığımızda o tek kişinin de önemli olduğu. Hepimiz "biricik"iz ve ne pahasına olursa olsun gözden çıkartılamayız. (evet missi, makyavel meselesi). Vazgeçersen hiç üşenmezler ışık yılı öteden ölüm timi gönderirler ama.

Ama filmde bir bilgisayar var ki anlatılamaz. Gerty. Yüz yılın gerçekten en iyi robotu. Kevin karizmatik sesiyle renk katıyor ama genel-geçer bilimkurgu bilgisayarından uzaklaşıyor. Zaten kötü olan tonla insan ve şirket var değil mi? "HAL"a saygıları da borç bilirim tabi.

Dünyaya düşen adamın oğlu Sam Rockwell'i seçerek ne denli iyi bir iş yaptığını göstermiş, yönetim senaryo oyunculuklar (rockwell iki kere) müzikler (clint mansell) ve görsel efektler şahane olmuş. Film 9.5 alır benden.

7 yorum:

csyasoo 4 Kasım 2009 03:24  

Filmi dün bir arkadaşım,bugünde forumdan bazı tanıdıklarım tavsiye etti.Üstüne burada da çıkınca indirmek şart oldu.

Porco Rosso 4 Kasım 2009 08:59  

kesin izlemelisin. gerçekten iyi bir film ve sıkmadan bu akdar derinlikli düşünen adamların filmlerine bayılıyorum.

Loreathan 5 Kasım 2009 10:55  

Dün akşam izledim ve çok beğendim. Bu konudan birkaç senaryo daha çıkarmış ama gerçekten şaşırtıcı ve etkileyici olanı seçmişler. Dram muhteşem işlenmiş.

Porco Rosso 6 Kasım 2009 15:25  

kesinlikle filmi izlerken nereye gidecek ve ne olacağını kestiremiyorsun, çünkü anaakım karşıtı duruşu çok iyi.
insanın diğer kendisiyle anlaşması ne demektir. mümkün değil ben kendime tahammül edemezdim.
ya da gerty nasıl bir bilgisayar ki sisteme değil de "görevlendirildiği" şekilde adama hizmet ediyor.

mükemmel film.

öz 9 Kasım 2009 20:58  

bu sabah yeni indirmişken görüntünün nasıl olduğuna bakmak için açmıştım sonra dersi falan unutup filmi izlemeye oturdum.FilmEkimi nde bilet alıp gidememiştim ve biletimi hediye ettiğim arkadaşım karşılık olarak filmin sonunu söylemişti ama yinede çok beğendim. Marvin olmasa Gerty için yüz yılın robotu denilebilir belki. iyiki varsın Marvin :D

NKB 29 Aralık 2009 14:34  

İnanılmaz bayağı bir fikir üzerine çeşitlemeler sunan bir film Moon. Ne söyleyecek sözü, ne de sinemasal olarak bir ekstrası var.
Kötülüğün Şeffaflığı'na da, Gerçeği taklik eden gerçeğe de, orijinali olmayan kopyaya da aşinayız artık.

Bu nedenle hiçbir şey değişmiyor. İyi de, son olarak şunu da söylemem lazım: o didaktik final de neyin nesi?

Porco Rosso 29 Aralık 2009 15:35  

"insanın kendi tarafından ezilmesi, sömürülmesi, işkence görmesi ve kullanılmasındansa, başka biri tarafından tarafından ezilmesi, sömürülmesi, işkence görmesi ve kullanılması daha iyidir" düstüruna mu aşinayız? dc lawrence, isomov ya da cesur yeni dünyadan mi?

fikrin bayağılaşması kişiye göre değişiyor demek ki. sen sık karşılaşsan da ben (gibi cahil) sık rastlayamıyorum demek ki.

kanımca sinemasal bir yorum katmayan pek çok güzel film ayrıca. bir filmin iyi olması için bu olmasa da olur. citizen kane sinamasal ise en sıkıldığım film olduğunu da belirtmeliyim.

final yorumuna bişey diyemiyorum. onu duncan jones cevaplar. kurtuluş amreikaya karşı bile olsa çok amerikanvari.

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP