10 Kasım 2009

Kıskanmak

Zeki Demirkubuz, Dostoyevskiyle yaptığı gibi ana konuyu alıp
kendi hikayesini yaratsa daha mı iyi olurdu?


Kiskanmak daha önce de yazdigim gibi oldukça önemli bir kitap. Kime göre derseniz 2-3 isim sayarim . Sayayim mi? Peki sen istedin sevgili okur.
1- Porco için önemli.
2- Missi için
3- Don Panza için
4- Sakallis için (okumasa da önemli)
Bunlar yeter simdilik.


Bu Türk edebiyati için önemli ve Kiskanmak olgusunu; "saf" kiskanmak olarak ele alan ama okuyucuyu (ve artik izleyiciyi) baska bir beklentiye sokan, kari-koca iliskisi ile üçüncü biri arasinda geçenlerden çok daha farkli boyutta anlatan bu kitap, üslup ve konu olarak sinirlarin ve zamanin çok ötesinde.


---spoiler----


Hikaye öncelikle bir kadinin kocasini altmasi üzerine kurulu gibi görünüyor. ama aslinda çocuklugundan beri abisinin güzel kendisinin (fazlasiyla) çirkin olmasinin her türlü ceremesini çeken (okuyamayan, evlenemyen ve çalisamayan) Seniha'nin abisini kiskanmasi ve ondan öç almak için türlü yollara basvurmasini anlatiyor. Evet basit anlamda bu. Ama kitabin tüm gidisati ve dönemin insan davranisi geregi böyle birsey beklenmedigi için bu hayret verici kiskançlik ve getirdikleri okuyucuyu (maalesef izleyiciyi degil) sasirtip, etkilemekte.


Demirkubuz zaten burada bir afalliyor. Kitapta verilen yan hikayelerle bu görüs desteklense de film bunu aktarirken eksiklikler barindiriyor. Kitabi okumayan biri sonu hariç bu farkli kiskanma olayini nasil yakalar bilemiyorum. Zira film içerisinde Demirkubuz etrafa yaydigi imajlarla ve konusmalarla hep bizi yönlendiriyor kocasini aldatan kadin hikayesine (tamam kitapta da böyle ama arada ipuçlari var).


Filmle ilgili sikintilari sayacagim.

  • Öncelikle Berrak Tüzünataç gerçekten odun geldi odun gidecek. Buna hiç mi hiç süphem yok.
  • Isik kullanimi etkiyi arttiran eski Demirkubuz filmlerindeki gibi degil. Ama buna ragmen maden ve bazi ev sahnelerinde isik ve görüntü kesinlikle mükemmel.
  • Ama filmin tamamina yayilamamasi gerçekten rahatsiz edici.
  • Replikler fazla zorlama çikiyor herkesin agzindan. Sakil bir konusma tarzi. (Dönem için sakil, simdi için degil)
  • Bir de kitabin herseyini aktarmak için uzun uzun konusmalar biraz yorucu. Kitabin bazi yerlerini hizli geçen film bazi yerleri vermek için uzun uzun konusmalarla yorabiliyor.
  • Isin ilginç yani ise filmin iyi mi kötü mü olduguna karar veremem. Çok sevdigim bir kitap, çok sevdigim bir yönetmen,normal degerlendirilse orta alti, ben normal degerlendirsem orta üstü bir film. Sanriim ortalama bir not verecegim.


7.5/10


Not: Biliyorum ki filmin etkisi üzerimde gün geçtikçe artaçak. Yillar sonra çok iyi film diyecegimi de biliyorum.

Not 2: Bu yazı, benim gibi "kıskançlık" duygusu az olan biri tarafından yazılmıştır.

Not3 : Nesrin Öztürk rolüyle ALtın Portokalda en iyi kadın ödülü aldı. Bir iki ödülü daha var ama bakmaya üşendim şimdi.

4 yorum:

Cüzzamlı Melek 10 Kasım 2009 18:38  

zeki abi bi beyanda bulunmuş: bi çirkin nasıldır, neler hisseder, çözmekte zorlandım,
demiş...
önceden de demiştim, yine diyorum: zeki abi, sen zaten çirkin bi adamsın. nesinde zorlandın ki?!
piyes: filme mutlaka gidiciim.

porco 10 Kasım 2009 20:28  

valla süper yorum. işin ilginci ben niyeyse zekinin içinin de kötü olduğunu düşünüyorum. ve bu yüzden seviyorum.

film her türlü izlenir.
sakallais şöyle demişti : türk sineması için iyi film, zeki demirkubuz için ortalama, kader için kötü film.

NKB 14 Kasım 2009 23:52  

Açıkçası Zeki Demirkubuz üzerine saatlerdir düşünüyorum. Bu filmi klişe bir söylemle belli bir yere oturtmayı arzu ediyorum. Ve şöyle diyorum; Dostoyevski'den kurtulman gerek Zeki abi, eğer bunu başarabilseydin bu film, senin barry lyndon'un olabilirdi. Lakin elimizdeki eli yüzü düzgün olmanın ötesine bir adım bile atamamış bir geçmişe dönüş olabilmiş ancak. Hem de bunda mcfly bile yok.

Porco Rosso 18 Kasım 2009 08:57  

mcfly olsa kötü olmazdı. zira demirkubuz bir röportajında hayattaki en büyük arzusunun hollywood da bilimkurgu yönetmek olduğunu söylemiş.

dostoyevski yorumuna katılıyorum. lan olmadık yerde kitabını da koysa adamı anıyor.

rahat ol zeki. ahbap aldırmaz diye takıl biraz. başkası olma kendin ol.

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP